Ședințele cu părinții sunt adesea văzute ca un eveniment formal, axat pe probleme disciplinare, prezentarea de rezultate școlare sau a unor anunțuri seci. Totuși, ședințele educaționale cu părinții (cunoscute în mediul profesoral ca SEP-uri), transformă această întâlnire într-un parteneriat autentic.
Vă prezentăm structura unei astfel de activități, desfășurată la Școala Gimnazială Stroiești pentru părinții clasei a III-a, sub îndrumarea doamnei prof.înv.primar Rusu Lilioara Mariana.
Pe 11 noiembrie 2025, o sesiune bazată pe dialog, strategie și informații concrete a arătat cum poate fi construit viitorul educațional al copiilor.
Care este diferența dintre o ședință clasică și o ședință educațională cu părinții (SEP)?
Ședința clasică se bazează pe monologul profesorului, fiind centrată pe anunțuri și probleme, în timp ce SEP promovează dialogul și interacțiunea, incluzând jocuri de spargerea gheții și sesiuni de întrebări și răspunsuri. Dacă ședința tradițională pune focusul pe rezultate (note sau eșecuri), SEP se axează pe procesul de învățare, oferind strategii, explicând rolul temelor și modul corect de sprijin parental.
În loc să genereze o atmosferă de confruntare sau pasivitate, specifică ședințelor clasice, ședința educațională cu părinții cultivă colaborarea și parteneriatul educativ dintre școală și familie. Ședința clasică oferă adesea soluții generale de tipul "elevul să învețe mai mult", în contrast cu SEP, care propune soluții concrete despre cum să învețe copilul și cum îl poate ajuta părintele. Modelul SEP înlocuiește sentimentul de vinovăție al părinților, indus de ședințele tradiționale, cu un sentiment de împuternicire și responsabilitate asumată în educația copilului.
Ședința educațională desfășurată astăzi a început cu un joc de spargerea gheții (așa cum a fost cel cu afirmații de tipul "Temele sunt pentru doamna." sau "Pe vremea mea..."), tocmai pentru a detensiona atmosfera și a deschide calea către o discuție constructivă.
Ședința a continuat punând bazele unui plan clar, delimitând responsabilitățile elevului de clasa a III-a și cele ale părintelui. S-a subliniat că participarea activă a părinților la învățarea copilului este cel mai valoros cadou pe care îl pot oferi pentru viitorul lui.
S-au oferit perspective prețioase asupra următoarelor domenii:
- Cum ajutăm copilul să învețe mai ușor acasă?
- Cum învață de fapt elevul de clasa a III-a?
- Rolul temelor și al proiectelor
- De ce este vital să citim împreună?
- Pregătirea pentru școală
- La ce materii trebuie să învețe copilul?
- De unde învață copilul?
- De ce este vital să învețe la timp?
Ședințele educaționale cu părinții (SEP) nu doar informează, ci și echipează părinții și elevii cu instrumente concrete, surse de încredere și motivația necesară pentru a aborda procesul de învățare într-un mod organizat și lipsit de stres.
Ședința educațională cu părinții, așa cum a fost implementată la Școala Gimnazială Stroiești, dovedește că educația modernă nu se mai desfășoară în izolare, ci în parteneriat.
Renunțând la formatul tradițional, care genera adesea anxietate și pasivitate, SEP transformă întâlnirea școală-părinți într-un eveniment de împuternicire reciprocă.
Scopul nu este de a critica, ci de a construi, oferind fiecărui părinte harta și busola de care are nevoie pentru a-și sprijini copilul. De la somnul suficient și micul dejun sănătos, până la încurajarea cititului împreună și dezvoltarea responsabilității prin proiecte, fiecare detaliu contează.
În cele din urmă, cel mai important mesaj este că participarea activă a părinților la învățarea copilului este cel mai valoros cadou pe care îl pot oferi pentru viitorul lui. Investiția în timp și implicare, susținută de strategii clare, este cea mai sigură cale către succesul școlar și personal al elevului de clasa a III-a.
Feedback din partea participanților:
"Mulțumim mult doamnei învățătoare! Apreciem sfaturile și ideile dumneaei!"
"Ideea cu bilețelele a fost originală și ne-a ajutat să ne implicăm activ, să ne regăsim în situațiile prezentate și să privim mai conștient relația cu copiii noștri. A fost partea mea preferată.
Prezentarea despre responsabilitățile elevilor și ale părinților a fost clară și echilibrată, un memento frumos despre cât de importantă e colaborarea între școală și familie.
Mulțumim pentru implicare și pentru modul cald și empatic în care a decurs totul!"






Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu